Hoe ga je om met nachtmerries?

In het holst van de nacht schrik je wakker. Je hoort hoe je kind plots huilt en snelt er naartoe. Badend in het zweet vertelt hij of zij over een bloedstollende achtervolging door een monster.  Wat je ook probeert: je kind is doodsbang om weer te gaan slapen.

De angst kan nog zo heftig zijn, toch is dromen gezond. Voor kinderen zijn dromen een verwerkingsproces van gedachtes en ervaringen. Daarom is het goed om voor het slapengaan de dag nog eens door te nemen met je kind. Zo hoeft hij of zij geen vervelende gebeurtenissen tijdens het dromen te verwerken.

 

Knuffels en licht

Wat je nog meer kunt doen? Om veiligheid te creëren kun je je kind omringen met zijn of haar favoriete knuffeldieren. Ook kun je een nachtlampje aan laten of samen iets bedenken als een bordje met ‘verboden voor monsters’. Volgt er toch een nachtmerrie? Open dan samen deuren en kasten en laat je kind zien dat de slaapkamer veilig is. Blijft je zoon of dochter verdrietig? Bied dan troost en geef je kind een knuffel. Probeer er geen gewoonte van te maken hem of haar in jouw bed te laten slapen.

Fantasie

Het helpt als je je kind laat vertellen over de enge droom. Ga mee in zijn of haar fantasie en bekijk of jullie samen een oplossing kunnen vinden. Misschien kan je kind wel wegvliegen van het monster, of blijkt het monster gewoon een grote knuffel te zijn. Keert een nachtmerrie vaker terug? Dan is het goed om samen uit te zoeken waar de nachtmerrie precies vandaan komt. Een goed bedritueel, zoals een sprookje voorlezen of voor het slapengaan nog even douchen, kan ook helpen.

Heb je vragen over nachtmerries bij kinderen? Of andere vragen over opvoeden of opgroeien? Stel ze aan het CJG via 0485 – 39 66 66 of info@cjglandvancuijk.nl.